Beleássuk magunkat a történetbe,

vegyük nagyító alá a titkot

illat diagram

 

Mi pontosan a Kölni

 

Általános kifejezés, ami az összes férfi illat elnevezésére (iparágilag), hagyományosan használatos.

 

Attól függően, hogy mennyi aromás vegyületet (illó olajat) tartalmaz az ampulla, 3 félét különböztetünk meg:

  • Parfüm – 15-40% –  igen erős, illat
  • Eau de Toilette – 5-15% – közepes hatótávolságú
  • Eau de Cologne – 3-8% – finom, kellemes felhőbe borít

Minél több aromát tartalmaz annál koncentráltabb a parfüm illata. Az arcvizeket is ezek alapján nevezik el, amik nem összetévesztendők a borotválkozás után használatos kencékkel.

Összetevők:

A Kölni vizek receptjei hét lakat alatt őrzött titkok, hiába van rajtuk az összetevők sora feltüntetve, megfejthetetlenek. Olyanok mint a jó bor, senki nem tudja mitől jók igazán.

 

Az illatok jellemzéséhez három megjegyzést tesznek:

1, Fejegy, amit azonnal érzel, mikor kinyitod a csomagolást

2, Szívjegy a legfontosabb , ami alapján a besorolását végzik illat családokba, ez apránként válik érezhetővé.

3, Alapegy, több óra elteltével bontakozik ki, a többi illat “eltűnte” után, ez adja a karakterét.

Amikor a fej illat elpárolog, a parfüm profilt vált,  átadja szerepét a szívjegynek, ami gyakran pazar, bódító, nagyon mély. A legtöbb illat 30 perc után ér el erre a pontra, ezért is ennyivel az eseményre érkezés előtt érdemes feltenni.

A parfümöket tehát illat családokba osztják be, amiket úgynevezett parfüm piramissal jellemeznek.

Hagyományos illatok:

Ezekben dominálnak a virágos illatok :egyetlen virág, mint a rózsa, vagy virágcsokor, ami több virág kombinációja. Lehet az illat keleti, amely édesebb vaníliás, fás.

A férfi illat kompozíciókat leginkább a fás illatok jellemzik, mint a népszerű szantálfa, a cédrus, vagy az állati bőr, kátrány, dohány és méz. Hagyományos kölniben jellemzően használt még a ciprus a moha és a bergamott.

Modern illatok:

Mint az elnevezésük is mutatja, a hagyományos illatokat követően egész pontosan a második világháború végén jelentek meg.

Ezek az illatok fényesek. Sok-sok virág, frissen vágott fű, tavaszi eső, ropogós uborka. Emlékeztethetnek strandra, az óceánra, a nyílt víztükörre.

Létezik a fura nevű “élelmiszer”kategória is:

  • friss gyümölcsökkel, citrus félékkel, almával, körtével, őszibarackkal, mangóval, ananásszal.
  • desszert vaníliával, mogyoróval, csokoládéval

A várható illat profilt, vagyis azt, hogy milyen illatokkal fogunk találkozni a parfüm használata során, a parfümerek, illat szakértők,  illat diagram segítségével vázolják fel.

A ma piacra kerülő parfümöknek képesnek kell lennie arra, hogy a hat kategória közül valamelyikbe beilleszthető legyen.

Ez pontosan 6 illatcsaládot jelent:

  • Virágos
  • Gyümölcsös
  • Fás
  • Aromás
  • Friss, citrusos
  • Egyéb (élelmiszer)

Ezt a kereket használják a marketing kampányok megírásához, reklám szövegekhez, hogy a leendő vevő eddigi világból érkezett tapasztalataira, illat memóriájára alapozva tudják az illat nagyszerűségét hirdetni.

Összetevők származása:

Ideális esetben a természetből, de egyre inkább mesterségesen előállított alapanyagokból dolgoznak.

 

szasszafrász babér

Leggyakoribb összetevők a növények

  • Kérgek: fahéj, szasszafrász gyökér
  • Virágok: rózsa, jázmin, citrusfélék
  • Friss gyümölcsök, amiket manapság szintetikus illatokkal helyettesítenek, mert a friss gyümölcsök nem elég erősek.
  • Levelek, gallyak: zsálya, rozmaring, levendula, széna
  • Gyanták, gyökerek
  • Magok: koriander, kakaó, szerecsendió, kömény, ánizs
  • Fa: szantál, cédrus, nyír, fenyő

 

Állati eredetű vegyületek:

Ámbra, különféle olajok, mósusz (pézsma).

Érdemes figyelembe venni vásárlásnál, hogy, ugyanolyan illatokból létrehozott két parfüm ára közt azért van jelentős különbség, mert az olcsóbb sokkal több, vagy teljes egészében csak szintetikus összetevőket tartalmaz.

Folytatásban:

. . . Melyik a Te illatod :

 

 

 

Share This