Divat Ahányan vagyunk, annyiféleképpen látjuk, értjük, használjuk.
- De mi a divat?
- Ki határozza meg?
- Miért gyorsul folyamatosan?
- Művészeti vagy gazdasági irányzat?
- Követelmény-e követni?
- Milyen áron tudjuk követni?
Zsong a fej, a megannyi felmerülő kérdés nyomán. A válaszok mindenképpen helyreteszik a zűrzavart, kezdjünk is hozzá.
“Nézz úgy a milliószor látott dolgokra, mintha most látnád azokat először” (a lét ideje)
A divat jelensége, egy gyökérből indulva, több “törzset” támogatva tör az égig, vagyis a vásárlókig.
A divat azóta létezik mióta ember él a bolygón, gyorsulása soha akkora nemvolt még mint a 20. század 50-es éveitől kezdődően, mióta a hangos, színes filmgyártás virágzásnak indult.
Az ideálokat, divat ikonokat is ez az ipar termelte ki és virágoztatta fel.
- 40-es évek Clark Gable mai szemmel puhány
- 60-as AlainDelon kisfiús, sportos, botrányos
- 70-es John Travolta laza, dinamikus
- 70-80-as Chuck Norris kisportolt
- 80-90-es Arnold Schwarzenegger, Silvester Stallone duzzadó izmok
- 90-es Bruce Willis szálkásodó izmok
- 2000 Brad Pitt, George Clooney sportos, izmos
- 2005 Johhny Depp különleges
- 2010 James Franko kisfiús sportos
- 2015 Ryan Gosling szálkás, izmos
És így lettek a nadrág szárak egyre szűkebbek, rövidebbek, és lettek a zakók karcsúbbak és keskenyebbek…
A korlátlan pénzeszközökkel rendelkező divatházak pedig kiszolgálják a filmipart win-win alapon. A jól eltalált karakterek, a kultuszfilmekben nyújtott kinézetükkel, tömegtermelést voltak képesek gerjeszteni az általuk viselt “jelmezekből”. A közönségnek igénye volt rá, a szakma örömest teljesítette, hiszen a divat is csak egy gép, mozgatórugója a pénz.
Az igényeket mára már az ipar gerjeszti, pedig mennyivel romantikusabb volna fordítva.
A fél évenkénti bontásban megjelenő divatajánlatok, a sodró divathetek a föld minden pontján, társadalmilag, meghatározó események. A pénzköltés vágyát hivatottak kielégíteni.
Mi végre különben a felfoghatatlanul drága és kényes alapanyagokból, kézzel készült ruhák utáni hajsza, és megalázó sorban állás a divatművészek kegyeiért.
A feltörekvő gazdagok stílusa a divat a csillogás a mérhetetlen pénzköltés.
Ők képesek gondolkodás nélkül az ilyen bohóságok árát megfizetni, hogy aztán egyszeri viselés után jobb sorsra érdemesen várják sorsukat egy sötét gardrób mélyén. Igen. Számukra a divat stílus.
Ők a divat vezérek
Te kedves olvasó pár lépcsőfokkal alattuk állsz, és ha életed szekerének rúdját megfelelő irányba állítod, efféle hívságokra, ekkora volumenben, pénzt pazarolni aligha fogsz.
Az utca embere a futottak még divatot követi, vagyis a tömegtermelés által a gazdaságossági számításokat erősen figyelembe véve, Kínában legyártott, értéket elhanyagolható mértékben képviselő holmikat vásárolja széles mosollyal. Igen.
Ez a falkadivat
A mai divatipart az utóbbi, jól manipulált tömeg tartja el, hogy a gazdagok világa csilloghasson mindenek felett. Amit persze kivédhetsz kivédhetsz ha alkalmazod ezeket az elveket.
Tehát a divat is egy stílus, a farkasok és birkák stílusa. Sok időt és energiát emészt fel, sokaknak az egyetlen szórakozásuk, hogy napra készek legyenek belőle.
Folytatása következik: Divatosnak mondható-e a stílus?