Divat Ahányan vagyunk, annyiféleképpen látjuk, értjük, használjuk.

  1. De mi a divat?
  2. Ki határozza meg?
  3. Miért gyorsul folyamatosan?
  4. Művészeti vagy gazdasági irányzat?
  5. Követelmény-e követni?
  6. Milyen áron tudjuk követni?

Zsong a fej, a megannyi felmerülő kérdés nyomán. A válaszok mindenképpen helyreteszik a zűrzavart, kezdjünk is hozzá.

“Nézz úgy a milliószor látott dolgokra, mintha most látnád azokat először” (a lét ideje)

A divat jelensége, egy gyökérből indulva, több “törzset” támogatva tör az égig, vagyis a vásárlókig.

A divat azóta létezik mióta ember  él a bolygón, gyorsulása soha akkora nemvolt még mint a 20. század 50-es éveitől kezdődően, mióta a hangos, színes filmgyártás virágzásnak indult.

Az ideálokat, divat ikonokat is ez az ipar termelte ki és virágoztatta fel.

  • 40-es évek Clark Gable       mai szemmel puhány
  • 60-as  AlainDelon        kisfiús, sportos, botrányos
  • 70-es John Travolta   laza,  dinamikus
  • 70-80-as  Chuck Norris    kisportolt
  • 80-90-es Arnold Schwarzenegger, Silvester Stallone  duzzadó izmok
  • 90-es Bruce Willis        szálkásodó izmok
  • 2000 Brad Pitt, George Clooney           sportos, izmos
  • 2005 Johhny Depp     különleges
  • 2010 James Franko    kisfiús sportos
  • 2015  Ryan Gosling    szálkás, izmos

ryan_gosling_divat

És így lettek a nadrág szárak egyre szűkebbek, rövidebbek, és lettek a zakók karcsúbbak és keskenyebbek…

A korlátlan pénzeszközökkel rendelkező divatházak pedig kiszolgálják a filmipart win-win alapon. A jól eltalált karakterek, a kultuszfilmekben nyújtott kinézetükkel, tömegtermelést voltak képesek gerjeszteni az általuk viselt “jelmezekből”. A közönségnek igénye volt rá, a szakma örömest teljesítette, hiszen a divat is csak egy gép, mozgatórugója a pénz. clark_gable_divat

Az igényeket mára már az ipar gerjeszti, pedig mennyivel romantikusabb  volna fordítva.

A fél évenkénti bontásban megjelenő divatajánlatok, a sodró divathetek a föld minden pontján, társadalmilag, meghatározó események. A pénzköltés vágyát hivatottak kielégíteni.

Mi végre különben a felfoghatatlanul drága és kényes alapanyagokból, kézzel készült ruhák utáni hajsza, és megalázó sorban állás a divatművészek kegyeiért.

A feltörekvő gazdagok stílusa a divat a csillogás a mérhetetlen pénzköltés.

Ők képesek gondolkodás nélkül az ilyen bohóságok árát megfizetni, hogy aztán egyszeri viselés után jobb sorsra érdemesen várják sorsukat egy sötét gardrób mélyén. Igen. Számukra a divat stílus.

Ők a divat vezérek

Te kedves olvasó pár lépcsőfokkal alattuk állsz, és ha életed szekerének rúdját megfelelő irányba állítod, efféle  hívságokra, ekkora volumenben, pénzt pazarolni aligha fogsz.

brad_george_divatAz utca embere a futottak még divatot követi, vagyis a tömegtermelés által a  gazdaságossági számításokat erősen figyelembe véve,  Kínában legyártott, értéket elhanyagolható mértékben képviselő holmikat vásárolja széles mosollyal. Igen.

Ez a falkadivat

A mai divatipart az utóbbi, jól manipulált tömeg tartja el, hogy a gazdagok világa csilloghasson mindenek felett. Amit persze kivédhetsz kivédhetsz ha alkalmazod ezeket az elveket.

Tehát a divat is egy stílus, a farkasok és birkák stílusa. Sok időt és energiát emészt fel, sokaknak az egyetlen szórakozásuk, hogy napra készek legyenek belőle.cesare_paciotti_s_2016

 

 

 

Folytatása következik: Divatosnak mondható-e a stílus?

 

 

Share This