bemutatókSok vérlázító, vagy éppen szívszorító dolgot látunk a szezonok kezdetét megelőző divat bemutatók kifutóin. 

Mikor azt mondom ne érdekeljen mit látsz, ne vonj le messze menő következtetéseket, ne kombinálj, és ne mond azt, hogy én ilyet soha… , komolyan gondolom.

A ruházati iparnak olyan komoly anyagi megfontolásokon, véres marketingen alapul a léte, hogy halandó ember alig fogja fel. Pláne nem kis országunk határai közt. Az egy más világ, a bemutatók olyanok mint Hollywood .

Amit látsz és felfordul tőle a gyomrod, az csupán a tervezők meglódult fantáziájának alkoholos, kokaingőzös lehelete.

A tervezés folyamata persze maga a csoda.

Óriási élmény, átélni a semmiből jövő fátyolos, színes gondolathalmaz, formát öntését, ahogy megszületnek az ember fejében a tervek, és sorban egymás után oltják és fűzik egymást, míg végül megszületnek a sorozatok, de lehet, hogy csak egy terv. Nem a kapott eredmény, hanem a folyamat ami erőt ad, feltölt, kimerít, felzaklat, örvénylik, húz, magával ragad, végül ott van előtted a papíron, vagy hátralépsz és meglátod a babán.

bemutatók

A bemutatók világában ez már nem látszik. A hírnév az amiért küzdenek, akik küzdenek, és az ezzel járó számomra álságos dolgokért.

Az a nagy helyzet, hogy a tervezők a botrányra hajtanak. A csendes, szerény szorgalmas tervezőket jobb esetben lesajnálják ebben az iparágban. A harsány, botrányos, érzelmekre, lehetőleg negatívan ható bemutatók képesek azt a küszöböt kapirgálni amiről a vezető divatlapok vezető divatszerkesztői  hajlandóak megemlékezni.

Ahogy a divathetek lecsendesednek a bemutatók véget érnek, úgy köttetnek az üzletek a háttérben, szigorú titoktartás mellett. A nagy forgalmazók ilyenkor szövetkeznek a tervezőkkel, és kötik le jó előre, az elkövetkezendő évszakok, szezonok alap darabjait. Felizzanak a saját szabászcsapatok, mozgásba lendül a gépezet,hogy megszülethessenek a nagy divatcégek katalógusai, és a rókáról még egy bőrt lenyúzva, a saját “háztáji” bemutatók.

bemutÍgy van ez. Hatalmas pénzek mozognak. Az európai divatnak nevezett tömegtermeléssel előállított dömping holmit a Német piac határozza meg H&M C&A. Nem véletlen. A német a legnagyobb piac Európában , a ruházati piac közel 65%-át viszi, szemben Magyarország 1% alatti részesedésével.

Kicsi ország vagyunk, kis potenciával, mégis hatalmas szívvel!

Share This